Saturday, November 20, 2010

Breast cancer.

Setiap tahun pun, ada je pesakit yang mengidap breast cancer ni kan. Ada yang still di stage 1. And ada jugak yang dah chronic terus.

Kan selalunya orang kata, kalau nak tau kita ni mengidap breast cancer ke tak, boleh la buat self-exam. apakah itu? hehe, maknanya kita pemeriksaan sendiri dekat badan kita. cara paling mudah, try tengok dekat area dada kita, ada tak bonjolan yang timbul. Ataupun bonjolan dekat ketiak kita. Tapi kita kena tau yang bonjolan-bonjolan tu tak semestinya equals to breast cancer. Mungkin kelenjar dalam badan kita tengah menngembang ke or kena gigit nyamuk ke. Sebab tu kena buat check up untuk pastikan yang sebetulnya. Agak-agak nya kan, sengan tak if kita pergi buat check up sebab kita ingat kita mengidap breast cancer, tapi rupa-rupanya terkena gigitan nyamuk jek?
 hehehehhe

Okay, Yang I tau, nak tau if kita ni ada breast cancer ke tidak, bila kita tengok kita punya breast mengendur sangat-sangat. And bila kita Nampak nipple kita ada perubahan dari bentuk asal and warnanya.

Untuk treatment pulak, selalunya, doctor akan advice pesakit untuk undergo surgery. And untuk follow up treatment, pesakit tu kena buat radiation treatment ke, hormonal therapy ke, and yang therapy yang I selalu dengar tu, chemotherapy. Sakit ke masa buat treatment ni? Hurmm, I pun tak dapat nak comment lebih-lebih. Sebab I tak pernah kena. And tak pernah lagi I dengar ada sejarah dalam family I yang pernah kena breast cancer. Tapi I ada sorang kawan ni yang mak dia sekarang ni tengah mengidap breast cancer.

Untuk maklumat lanjut, boleh la check website ni. Ataupun, boleh buat appointment dengan doctor di hospital yang terdekat untuk maklumat yang lebih tepat, and buat terus check up if necessary.

ermm itu aja rasa nya nak tulis. nak tulis lebih-lebih nanti, takut info tu salah pulak. apa-apa pun, kita kena la aware sikit dengan perubahan yang berlaku dekat tubuh badan kita okay. jangan sampai bila dah tahap serious, baru nak gelabah. macam orang selalu cakap. 

Mencegah lebih bagus dari merawat


toodles~

No comments:

Post a Comment