Tuesday, June 22, 2010

jagung.. bermacam jagung

ada jagung bakar, jagung rebus, jagung kukus, bubur jagung..
hehe.. boleh jadi lagu tak??

Of course la, tak semua orang suka makan jagung kan..
Tapi jangan tak tau, jangung ni banyak kahsiat nyer. Bagus tau makan jagung ni. Corn nyer fiber ni sangat la bagus untuk orang yang mengamal kan high fiber diet. Untuk yang tak mengamal kan high fiber diet nip on, boleh jek makan.

Yang I tau, jagung ni sangat la bagus sebab nyer, ia tak di hadam kan dalam perut kita, di terus keluar jek jadi najis.. hehe. So, u makan banyak mana jagung pon, di tak kan tinggal dalam perut, ia di process, and, terus di lawas kan keluar jek. So, colon cancer dapat di elak kan. Bagus kan.. :D
Untuk support kita nyer lung health jugak bagus. Jagung ni ada beta-cryptoxanthin. Apa dia beta-cryptoxanthin tuh? Crypton? Crytonic? Hehe. Ia nyer ialah orange-red carotenoid yang kadang tuh kita boleh jumpa dalam jagung, betik, oranges and few other fruits. Beta-cryptoxanthin ni boleh lower the risk of having lung cancer. So, smokers out there, boleh la makan jagung ni banyak banyak ye.. :P

Saya ada jumpa kat satu article kat internet yang corn ni jugak actually ada supply folate yang boleh menbantu maintain kan kesihatan hati kita.. Folate ni ada kena mengena ngan vitamin B. dia ni bagus untuk perempuan out there untuk prevent birth defects. Folate ni jugak bagus untuk lower kan level of homocysteine [sejenis amino acid]. Sebab nyer homocysteine ni boleh directly damage our blood vessels. If blood vessel kita rosak, orang kata, boleh bagi kita heart attack. Tak pon, senang dapat stroke. Apa apa heart disease pon senang dapat. Uishh, mintak dijauh kan..
Sumber thiamine dalam  jagung ni boleh mengelak kan kita dari mendapat Alzheimer’s disease. So, untuk menjaga kita nyer kesihatan otak, and to maintain our memory, supaya tak nyanyuk, hehe, boleh la amal kan memakan jagung ni ye.

I prefer makan jagung bakar.. so, everytime pegi pasar malam, if I nampak orang jual jagung bakar, sure I nak beli. Jagung rebus ke, kukus ke, pon sedap jugak.

toodles~

2 comments:

  1. i only like corn in cup jagung..hahahaha...thanks for sharing ya

    ReplyDelete
  2. vivian: thanks for reading ya.. and ya, welcome.. :D hehe

    ReplyDelete