Monday, November 1, 2010

Bra ku, bra mu juga?? Oh tidak!

Hehe, title di atas tiada kena mengena dengan aksi pinjam meminjam bra or bra ku di curi orang ke okay. entry kali ni nak cakap pasal cara-cara memilih bra yang betul. Ermm.. I pun tak tau la kandungan entry kali ni boleh betul-betul membantu ke tidak. Tapi if yang mana nak try tu, try la. If tak nak pun tak apa. Huahahahaha 

lepas kita dah tau kita punya ukuran breast across the nipples, and ukuran lilitan bawah breast tu, boleh la survey-survey bra yang dekat kedai tu yek. if tak taw cara nak ukur, boleh tanya mak, tak pun tanya orang yang jadi bahagian jualan bra tu okay. if segan, amek bra yang tersedia depan mata tu, ukur jek terus dekat dada. wahahahahhaha

1-      Kena tengok bentuk bra tu dulu.
:Full cup ke. Half cup ke. Coverage dia macam mana. Kena cari coverage yang tutup bahagian nipple kita. Itu one of the reason kita pakai bra la kan.. hihi. Lagi bagus carik bra yang bentuk dia ikut bentuk breast. Bukan yang jenis bulat sebijik macam tu jek.

2-      Tengok dia punya strap.
: Tebal ke tidak. Selesa ke tidak. Cukup panjang ke tidak. Tak rimas ke if ada renda-renda keliling tu. So, check la betul-betul dulu ya.

3-      Underwire position.
: yang ini if you pakai bra yang ada underwire dalam bra tu la. Tengok betul-betul if underwire tu penuh tak untuk tampung kita punya breast. And sakit tak if kita pakai bra yang ada underwire tu. I mean bukan la sakit yang macam mana. Keselesaan tu la. And kena tengok betul-betul if Underwire tu selari tak dengan tulang rusuk kita.

4-      Tengok gaps dia. Alur lurah dada kita tu.
: ini gaps yang di antara breast kanan and kiri kita. Kan ada gap dekat tengah tengah tu. Bahagian tengah tu mestilah selari dengan tulang dada kita okay.

5-      Bahagian belakang.
: straps dekat bahagian belakang/penyangkuk bra ni mestilah selari dengan tulang belikat kita. And if straps tu tertarik ke atas, maknanya, bra yang kita pakai tu terlalu besar. And if terlalu ketat, carik la cup bra yang lebih besar [bukan size bra yang lebih besar].

If cara-cara dekat atas ni tak dapat membantu, try la beli with your own references kay :] sebab apa-apa pun, keselesaan tu sangat la penting.


Sebab tu, bila nak beli bra, try la dulu. Jangan malu-malu. Kita nak pakai kan. Nanti bila main beli jek, pastu bila dah sampai rumah baru nak try, tengok-tengok salah size la.. cup kecik sangat la. Terketat sangat la, tali dia halus sangat la sampai melecet kita punya kulit bahu.. uishh kan dah membazir.

And untuk orang yang ber-breast kecil and agak sengan bila keluar dengan kengkawan perempuan yang ber-breast size yang comel-comel, boleh la pakai padding bra yang teba-tebal sikit okay. normally, pakai 1 padding pun dah okay. or if nak Nampak size yang lebih ketara, ala-ala nak tambah satu lagi size cup, boleh la pakai 2 padding bra yang tebal-tebal sikit.

And and if nak Nampak lagi comel, try la guna silicon bra yang banyak di jual dekat kedai-kedai yang terdekat ni. Tapi hati-hati la time membeli tu ye. Jangan sampai salah beli cukup.

Toodles~

No comments:

Post a Comment