Wednesday, January 12, 2011

Tofu Oh Tofu

Tofu or bean curd, is good for health. Ianya diperbuat daripada kacang soya and mineral salt. Macam mana cara pembuatan dia, I pun tak berapa tau. Tak pernah tengok la pulak. Yang selalu I Nampak yang dah siap bersegi empat tu.

Tapi ramai juga yang tak suka makan tofu ni. Selalunya orang masukkan tofu ni dalam gorengan sayur. Tapi I suka yang kukus punya. My mum selalu kukus kan tofu ni and buat dress kan dengan sauce yang sedikit masam and pedas. Fuh! Nyum nyum~ hehehe

Apa-apa yang berasaskan soya ni memang I suka. Susu soya tu pun I suka. And my dad pun suka minum yang homemade punya, so dalam peti sejuk tu memang sentiasa ada stock nya. Hehehe.

If you all selalu makan mee goreng mamak, sure ada Nampak tofu yang di sliced kan dalam mee goreng tu kan. Yang tu jenis yang dah di goreng punya. Yang tu I tak berapa suka makan. I lebih suka yang bersegi empat warna putih tu.


Okay, so apa khasiat tofu ni actually?
1.   -   high in protein,
2.  -   rich in iron,
3. -     high in calcium,
4.  -   contain B vitamins,
5.  -    low-fat ,
6.  -    low in calories’
7.  -    cholesterol-free,
8.   -   high in fibers.

Ada satu website internet tu cakap yang;
Soy isoflavones may also help prevent postmenopausal osteoporosis.

And tofu ni juga ada boleh displace harmfull chemical estrogens yang terhasil daripada pencemaran sekeliling yang boleh menyebabkan cancer bila dah banyak terkumpul dalam badan kita.

Jadi bukan saja tofu ni bagus untuk kesihatan kita tapi jugak boleh disenaraikan sebagai salah satu makanan yang you all boleh try untuk menurunkan berat badan. Oh ya, tofu ni juga ada mengandungi agent antioxidants dan beberapa jenis minerals yang lain.

And products yang berasaskan soya ni ada mengandungi amino acid yang otak kita guna untuk produce serotonin. Serotonin ni sejenis hormone yang di manufactured kan oleh otak kita. Senang cakap, untuk membantu otak kita berfungsi la.. hehehe

If pergi pasar malam, mesti selalu nampak orang jual Tau Fu Fa ke, Tahu Bakar ke, Tahu Sumbat ke, Rojak Tahu ke kan. I selalu beli Tahu Bakar dengan Tau Fu Fa. You all pun lepas ni try la ye. :D
Ini lah dia Tahu Bakar.

Tapi yang I selalu beli tu dia guna Tahu Kering yang warna coklat tu.
Lepas dibakar sedikit, dia taruk sos pekat yang pedas sikit, then tabur kacang atas tu sikit.
Oh ya, ada jugak yang letak sayur kangkung sekali.
nyum-nyum :D



* gambar semua Google-able ye. :D

okay, itu ajek.



toodles~

1 comment:

  1. Rachel: bird nest? ooh really? i never actually tried a bird nest before. should try one soon :D

    ReplyDelete